تاثیر ترتیب خوردن مواد غذایی بر مقدار افزایش قند خون پس از غذا

24 ژوئن 2015-  با توجه به تحقیقات جدید، میزان افزایش قند خون پس از صرف غذا(post  meal blood glucose) نه تنها به آنچه که می خورید، بلکه به ترتیب غذاهایی که می خورید، بستگی دارد.

این مطالعه که در کالج پزشکی ویل کورنل انجام گردید، نشان می دهد که افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با خوردن پروتئین و سبزیجات قبل از کربوهیدراتها در هر وعده، مقدار انسولین و قند خون بعد از غذای خود را تعدیل کنند.

نویسنده ی ارشد این پژوهش دکتر Aronneمی گوید: ما همیشه به دنبال راه هایی برای کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت، هستیم  و در بیشتر موارد به داروها تکیه می کنیم، اما رژیم غذایی بخش مهمی از این فرآیند است، متاسفانه ما دریافتیم که تغییر عادات غذایی برای مردم کار دشواری است، کربوهیدراتها سبب بالا رفتن قند خون می شوند اما اگر کسی به شما بگوید کربوهیدراتها را از غذای خود حذف کنید یا مقدار آنرا به شدت کاهش دهید احتمالا قادر به انجام آن نخواهید بود، در این مطالعه راه ساده تری برای پایین آوردن قند خون و مقدار انسولین پس از غذا، به بیماران دیابتی پیشنهاد شده است.

محققان از 11 شرکت کننده که همگی آنها به دیابت نوع 2 و یا چاقی مبتلا بودند، ثبت نام کردند. به همه ی بیماران دوز یکسانی از متفورمین داده شد.سپس، به هر شرکت کننده یک رژیم غذایی خاص آموزش داده شد: دو بار در طی دو هفته، به هر شرکت کننده یک وعده غذایی مشتمل بر کربوهیدرات، پروتئین، سبزیجات و چربی داده شد، اما ترتیب خوردن غذاها با هم متفاوت بود.

اولین بار به شرکت کنندگان گفته شد ابتدا مواد کربوهیدراتی را خورده و پس از 15 دقیقه پروتئین، سبزیجات و چربی را میل کنند. مقدار قند خون افراد سه مرتبه در فواصل مختلف مورد آزمایش قرار گرفت.

برای بار دوم ترتیب صرف غذاها معکوس شد: در ابتدا به آنها گفته شد مواد پروتئینی، سبزیجات و چربی را میل کرده و پس از پانزده دقیقه کربوهیدرات ها را مصرف کنند.قند خون آنها مانند قبل، در فواصل معین اندازه گیری شد.

زمانیکه شرکت کنندگان در ابتدا مواد پروتئینی، سبزیجات و چربی را میل کرده بودند، مقدار قند خون آنها حدود 30 درصد پایین تر از حالت دوم بود، این نتایج نشان می دهد که ترتیب خوردن غذا بر مقدار قند خون پس از غذا، تاثیر دارد.

هرچند این مطالعه دارای برخی محدودیتها بود - در درجه اول تعداد کم افراد شرکت کننده – اما نتایج نشان می دهد که چگونگی خوردن غذا ممکن است به اندازه ی نوع غذایی که می خوریم، مهم باشد.

این اولین مطالعه ای نیست که به این موضوع اشاره می کند،در ماه دسامبر، مطالعه ای در مجله ی Cell Metabolismمنتشر شد که نشان داد محدود نمودن مصرف کالری به یک دوره ی هشت تا دوازده ساعته می تواند خطر بالا رفتن کلسترول ، ابتلا به دیابت نوع 2  و چاقی را کاهش دهد. هر چند که این مطالعه نیز دارای محدودیت هایی بود اما یافته های جالب توجهی را ارائه داد.

دکتر Arroneمی گوید:بر اساس این یافته ها، پزشکان بجای گفتن" این غذا را نخور" بهتر است بگویند  "این غذا را قبل از آن غذا بخور".

در حالیکه دانشمندان معتقدند همچنان باید این تحقیقات را ادامه دهند اما بر اساس این یافته ها، بیماران مبتلا به نوع 2 قادرند با ایجاد یک تغییر ساده به پایین آوردن قند خون خود در طول روز و کاهش مقدار انسولین مورد نیاز خود کمک کرده و تاثیر مثبت و طولانی مدت تعدیل قند خون را بر سلامتی خود مشاهده کنند. نتایج این پژوهش در مجله یDiabetes Care   منتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/the-order-in-which-you-eat-your-food-could-impact-post-meal-blood-glucose-levels-90605147.html